Sådan: Dobbelt væsentlighed for SMV’er

Ole Bach Andersen
4 min. læsetid
19. marts 2024

Sådan: Dobbelt væsentlighed for SMV’er

Dobbelt væsentlighedsanalysen (DMA på engelsk) er en øvelse, der giver dig afgørende indsigt i,hvordan din virksomhed påvirker og bliver påvirket af bæredygtighed, samt risici og forretningsmuligheder i den sammenhæng.

I denne artikel gennemgår jeg, hvordan du kan foretage en DMA som SMV eller som større virksomhed, der først bliver fuldt underlagt CSRD senere.

Hvad er en DMA og hvad er værdien?

Når det hedder en dobbelt væsentlighedsanalyse, så er det, fordi vi både analyserer den indvirkning, din virksomhed har på bæredygtighed, og den økonomiske påvirkning, bæredygtighed har på din virksomhed. 

Bæredygtighed omfatter bl.a. miljø (klima, forurening, vand, biodiversitet, cirkularitet), sociale forhold (egen arbejdsstyrke, arbejdstagere i værdikæden, lokalsamfund og (for)brugere) og selskabsledelse (ESG på engelsk).

Dobbelt væsentlighedanalysens formål er at afgrænse, hvilke oplysninger din virksomhed skal rapportere på, men den skaber også rigtig god værdi i sig selv:

  • Du får en dyb indsigt i, hvordan din virksomhed påvirker og bliver påvirket af bæredygtighed på kort, mellemlang og lang sigt.
  • Du får indsigt i, hvad dine kunder, ejere, bestyrelse, medarbejdere (og andre interessenter, der er påvirket af virksomhedens drift) mener er væsentligt for din virksomhed indenfor bæredygtighed. I sig selv en stor værdi, der med omtanke kan anvendes direkte i markedsføring, salg og den daglige drift. 
  • Du får opremset (nye) risici og forretningsmuligheder og kan dermed skabe en mere modstandsdygtig virksomhed på den længere bane.

Med ovenstående i hånden har du et super godt grundlag for at genbesøge virksomhedens strategi og skabe en ny og endnu bedre fremtid for din virksomhed og for alle os andre.

Her er opskriften for SMV'er

Det er selvfølgelig noget højrøvet at påstå, at jeg har recepten over alle recepter, når vi skal lave en dobbelt væsentlighedsanalyse …. så det gør jeg ikke, men på webinaret d. 30/4 deler jeg min komplette proces for SMV’er – og jeg viser også den komplette proces, hvis du er underlagt CSRD i sin helhed.

Her får du lige processen for SMV'er i overskrifter:

  1. Indledende forberedelse (herunder forventningsafstemning med hovedsponsor, samt beslutninger vedr. involvering af interessenter)
  2. Ledelse af projektet ( Projektplan, hvem er ansvarlig, hvem kan og gør hvad osv.)
  3. Kickoff (Gennemgang af formål, plan, resultat, opgaver, proces for deltagere)
  4. Analysen

    1. Væsentlighed af virksomhedens indvirkning
    2. Væsentlighed af den økonomiske påvirkning af virksomheden
    3. Interessentanalyse
  5. Sammenfatning af indvirkning, risici og muligheder i, hvad der er væsentligt.
  6. Fremadrettet køreplan
  7. Kommunikation af analysen

Selve analyseopgaverne kan i princippet køres parallelt. Eksempelvis kan vurdering fra interessenter indhentes parallelt med analysen af bæredygtighedsemnerne.

Få input fra dine interessenter

Hvis du er I tvivl om, hvor omfattende en analyse du skal lave, så kan du jo lige stikke fingeren i jorden hos et par hovedinteressenter, inden du går igang. 

Spørg eksempelvis dine største kunder:

  • Har Kunden selv gennemført en dobbelt væsentlighedsanalyse og i givet fald, falder din virksomheds produkter/ydelser ind under Kundens materielle områder (Kundens DMA).
  • Hvilke forventninger og krav har Kunden til din virksomhed indenfor bæredygtighed på kort og længere sigt (Kundens handlingsplan).
  • I hvilket omfang skal din virksomhed hjælpe Kunden med at opnå sine mål indenfor bæredygtighed? (risici og nye forretningsmuligheder).

Webinar om dobbelt væsentlighedsanalyse i praksis

Den 30. april 2024 holder jeg et webinar om DMA og digitale værktøjer til at understøtte processen. På webinaret viser jeg:

  • Den komplette og reducerede analyse proces for en SMV, samt den komplette, hvis du er underlagt CSRD.
  • Hvordan du kan indsamler data fra dine interessenter.
  • Hvordan data fra din interessentanalyse bliver indarbejdet i dine emner
  • Hvordan du scorer både den miljømæssige og sociale påvirkning.
  • Hvordan du scorer, hvordan din virksomhed bliver finansielt påvirket. 
  • Hvordan du vælger, hvad der er væsentligt.
  • Hvordan du på den baggrund med digitale værktøjer kan generere de datapunkter, som du skal rapportere på.
  • Samt en stribe andre fordele ved at anvende de digitale værktøjer

Værktøjerne kan også bruges, hvis du (som rådgiver) har din egen proces.

Fordele med en digitalt understøttet DMA

Når du skal lave en dobbelt væsentlighedsanalyse, kan du selvfølgelig gøre rigtig meget med Excel og Word, men det bliver hurtigt noget rod, og du skal klare det hele manuelt.

Når jeg taler om en digitalt understøttet proces, så mener jeg værktøjer, som:

  • Understøtter spørgeskemaer til indsamling af (anonymiseret) feedback fra interessenter, og som føder resultaterne direkte ind i din analyse.
  • Understøtter dokumentation af jeres bæredygtighedsemner, samt scoring af dem.
  • Grafisk fremstilling af analysen, samt valg af væsentlige emner
  • Værktøjer der skaber sammenhæng, så man ikke skal flytte data fra et system til et andet.
  • Værktøjer der sikrer, at der ikke bliver pillet ved data, uden at der efterlades spor.

Fordele med værktøjer, der hænger sammen:

  • Interessenthåndtering
      • Vi kan sikre anonymitet i besvarelser, hvilket måske er specielt relevant for medarbejdere.
      • Vi kender forskellen mellem vores interessenters forventning, og hvad vi faktisk har valgt, hvilket giver grundlag for kommunikation af  væsentlighedsanalysen.
  • Analyseopgaven
      • Scoring baseret på scoringsnøgler og input fra interessenter.
      • Udvælgelse af væsentlige emner, samt automatisk konsekvensberegning på de data, vi skal indsamle og rapportere på.
      • Risici og forretningsmuligheder er lige til at tage ind i den fremadrettede køreplan.
  • Hjælp og støtte
    • Vi kan give eksterne konsulenter og revisorer adgang til at hjælpe med eller revidere vores analyse. 
    • Vi kan anvende generelle procesværktøjer til at understøtte processen.

Og en masse andre ting, som at kunne sammenligne data år for år, se tendenser osv.

Blog og Webinar

Næste blogartikel giver jeg dig råd til, hvordan du kan reducere kompleksiteten i DMA’en.

På webinaret den 30. april viser jeg, hvordan en standard interessentanalyse med indhentning af interessenternes vurdering bruges i udpegningen af bæredygtighedsemner og scoring af disse.

Overvejer du en DMA, så ræk ud eller deltag i webinaret. Du kan registrere dig her: Link til registrering.