Dette indlæg i Bachs Bæredygtige Bryg er et resumé af sidste uges webinar om Scoring i DMA.
Lyt eller se med på podcasten på spotify, apple eller youtube
Se optagelsen af webinaret her - inklusive simultan døvetolkning eller download præsentationen.
Webinaret blev afholdt d. 22/1-2025.
Deltagerne vurderede overordnet webinaret til 4,3 på en skala fra 1-5 (hvor 5 er bedst) og læring og skabt værdi begge til 4.
Formålet med webinaret var at vise, hvordan hvordan man arbejder med scoring i dobbelt væsentlighedsanalysen (DMA / DVV).
Hvis du IKKE kender til scoring i DMA, så vil det efterfølgende ikke give mening. Læs evt. Materialerne fra tidligere webinar om DMA.
Udover en indledende kontekst for DMA og scoring med nogle eksempler, så kom vi igennem følgende emner:
Sørg for at bruge en nøgle der er præcis, relevant, forståelig
og fair og få metodedokumentation fra dem der har lavet nøglen.
Pointen er at en IRO - Indvirkning, Risiko eller Mulighed (Opportunity) - skal scores, og hvis værdien af scoringen er over den fastsatte tærskelværdi for væsentlighed, så er IRO'en væsentlig.
Lad mig skære ind til benet og sige at der er to veje. Den "enkle" og den "komplekse", men vær opmærksom på at den komplekse måske er den nemmeste at forklare og arbejde med (blot sværere at udvikle).
Ud over at du skal have styr på, hvordan du scorer, hvordan du dokumenterer så er den relative nemme vej at anvende en scoringsnøgle der går på tværs af emner og brancher, fordi du kan komme igang med det samme og komme videre.
Eksempel på en generisk og kvalitativ Scoringsnøgle for indvirkninger:
Indvirkninger skal scores på:
SKALA (= Alvorsgrad eller intensiteten, i hvor høj grad påvirker indvirkningen)
OMFANG (=Udbredelsesgrad, hvor mange eller hvor meget påvirkes)
UOPRETTELIGHED* (= Hvor svært er det at gøre bod på skaden)
AKTUALITET (= Det sker nu eller sandsynlighed for at det sker i fremtiden).
* dog kun for negative indvirkninger.
Her får du et eksempel på en generisk og kvalitativ scoringsnøgle
Skala | Score |
Minimal - påvirkningen af ubetydelig |
1 |
Lav – Påvirkningen er mærkbar, men begrænset i alvor |
2 |
Moderat - Påvirkningen er betydelig og kan medføre vedvarende forstyrrelser eller skade |
3 |
Høj – Påvirkningen er alvorlig og ændrer væsentligt på forholdene eller trivslen |
4 |
Kritisk – Påvirkningen er katastrofal eller ødelæggende og medfører dybtgående skade |
5 |
OMFANG | Score |
Begrænset - Indvirkning er relevant for et begrænset antal mennesker, dyr og/eller lokalt område | 1 |
Koncentreret – Indvirkning er relevant for flere mennesker, dyr eller koncentreret område | 2 |
Udbredt - Indvirkning er relevant for mange mange mennersker, dyr eller større områder |
3 |
Omfattende – Indvirkning er relevant for mange mennesker, dyr og et stort område eller mange små områder | 4 |
Globalt – Indvirkning er relevant for alle mennesker, dyr eller områder | 5 |
UOPRETTELIGHED | Score |
Fuldt - genoprettelig med enkle metoder og/eller indsats | 1 |
Let - kan fuldstændigt genoprettes med rimelige ressourcer og indsats | 2 |
Delvist - kan kun delvist genoprettes, selv med betydelig indsats og ressourcer | 3 |
Vanskeligt – ekstremt svær at genoprette og kræver omfattende og langvarige ressourcer | 4 |
Uoprettelig – uanset økonomi eller indsats | 5 |
AKTUALITET | Score |
Langsigtet – kan ske om meget lang tid (10+ år) | 1 |
Lav aktualitet – (5-10 år) | 2 |
Moderat aktualitet - (2-5 år) | 3 |
Høj aktualitet – (1-2 år) | 4 |
Kritisk eller aktuel – sker I indeværende år eller har indfundet sig | 5 |
Du kan også bruge en procentsats for aktualitet. Det gør vi.
For finansielle virkninger skal du score på
ØKONOMISK OMFANG (= som man gør det for finansielle emner)
AKTUALITET (= Det sker nu eller sandsynlighed for at det sker i fremtiden)
En generisk nøgle kunne se således ud, MEN VÆR OPMÆRKSOM PÅ at denne nøgle SKAL tilpasses din virksomhedsøvrige finansielle instrumenter, så den passer med hvordan I normalt vurderer risici og forretningsmuligheder.
Her ser du et eksempel på en generisk og kvantitativ scoringsnøgle.
Økonomisk omfang | Score |
Vurdering fra ERM eller CRM |
1 |
>1% og <=2,5% | 2 |
>2,5% og <=5% | 3 |
>5% og <7,5% | 4 |
>= 7,5% | 5 |
Sandsynlighed (Aktualitet) | Score |
Sandsynlighed for at risikoen indtræffer eller at muligheden bliver en realitet <10% | 1 |
10-40% | 2 |
40-60% | 3 |
60-90% | 4 |
>90% | 5 |
Her kunne man også bruge aktualitetsskalaen fra indvirkningerne, men de fleste er vandt til at arbejde med sandsynlighed, når vi taler risici og forretningsmuligheder.
Ok, hvordan fremkommer så den samlede score for en IRO, når den har fået følgende scorer i hht scoringsnøglerne. Vi implementerer altid aktualitet med en procentsats.
Indvirkning: Skala: 4, Omfang: 3, Uoprettelighed: 3 og Aktualitet: 100%
Finansiel virkning: Økonomisk Omfang 2, Sandsynlighed: 30%.
Det er IKKE beskrevet at du skal udregne scoren på en bestemt måde og jeg har set det implementeret i systemer på forskellige måder:
Hvornår giver det mening at udvikle sine egne nøgler?
Eksempelvis når:
Og med en gammel film-reference, så får du hvad jeg mener en god scoringsnøgle skal overholde, når den er Good, Bad eller Ugly.
The Good skal være
The Bad
Bare fjern en af de første 4 bullets og så er din scoringsnøgle ikke længere god.
The Ugly
Fjern flere af de gode bullets og så har du en virkelig ringe scoringsnøgle.
Mit overordnede råd vil være at fokusere på transparens, konsistens og sporbarhed.
Lav et metodedokument, hvor du beskriver scoringsnøglerneNu kommer vi så til reklamedelen, som du blot kan hoppe let henover, hvis du gør alting i excel eller har et andet system.
I ESRS Universe kan du:
Se evt mere om ESRS Universe™ her eller mere specifikt om scoring her
Få de næste episoder pr mail: Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn.
Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.
Hjemmeside: https://sustainimpact.dk
Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog
Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed
Følg SustainImpact på LinkedIn
Ole Bach Andersen @ SustainImpact