Demoer: Interessentanalysen i DMA'en
Værdikæde analysen har 3 formål
De dybe samtaler
Når du vælger at lave 1:1 samtaler med udvalgte interessenter i form af eksempelvis kunder, leverandører, så handler det om at finde dem, der enten er vigtige og kan antages at være repræsentative. 1:1 interveiws er særligt velegnede til de dybe samtaler, hvor du kan reagere undervejs.
Når du skal spørge mange
Spørgeskemaer har den fordel at de kan udsendes til mange og vi kan derfor sikre at en stor del af vores interessenter kan informere vores DMA.
I ESRS Universe™ har vi en standard spørgeskema, som både kan bruges på engelsk og dansk, samt fra mobil og computer.
Har du dit eget spørgeskema, så kan du importere svarerne.
Overraskende resultater
Når man spørger åbent får man ofte overraskende svar. Svar som mangeårige samarbejdspartnere ikke lige har fået nævnt i dagligdagen. Derfor spiller interessentanalysen en utrolig vigtig rolle i at informere os i, hvad der tænkes om os ift bæredygtighed uanset om det er korrekt eller ej.
Så har vi grundlaget for vigtige beslutninger og for at kunne kommunikere til vores interessenter efterfølgende.
Opret/Importer og Send/Eksporter
I ESRS Universe™ kan du oprette dine interessenter manuelt og/eller importere jeres eksisterende interessent data. Se nedenfor hvordan. Vi kan også sende spørgeskemaer ud for jer*, men anbefaler at I eksporterer links og sender spørgeskemaerne ud under eget navn.
* udsendelse forudsætter at I tilladelse fra modtageren. Skal vi udsende for jer, så skal I også have indhentet tilladelse til at jeres samarbejdspartner må udsende spørgeskemaerne.
Analyser svar m/u AI
Når du har lukket for flere svar, så er det tid til at lave en selvstændig interessentanalyse, og præsentere resultaterne internt i virksomheden - uafhængig af DMA'en.
Du kan eksportere de anonymiserede svar og lave din egen grundige analyse, eller du kan blive hjulpet af AI motoren, hvor du kan stille spørgsmål til svarene.
Anvend i DMA'en
I ESRS Universe™ får du overblik over alle svarende indenfor de forskellige ESRS emner og underemner. På den måde kan du kopiere svarerne ind i de enkelte IRO'er, hvor du mener det er relevant og så evt tilpasse teksten efterfølgende.
Samtidig tilbyder vi dig at du kan holde styr på, hvilke interessent udsagn du har anvendt, ignoreret eller direkte afvist, så du har et seperat grundlag for kommunikation efterfølgende.
Hvem, hvor mange og hvordan?
Du kan starte med at overveje om du i forvejen har tilstrækkelig information. Der er ikke krav om at du skal involvere interessenter på ny i DMA'en.
Det kan dog være en rigtig god idé.
Når du skal udpege interessenter, som du ønsker input fra, så anbefaler vi at komme så bredt omkring som muligt. Her ser du en liste over mulige kandidater:
- kunder
- slutbrugere / sammenslutninger
- leverandører
- medarbejdere
- ejere
- bestyrelse
- brancheforening
- NGO'er
- lokalsamfund
- embedsmænd i kommuner, regioner, styrelser, ..
- lokal-, regional- og folketingspolitikere
- fagforeninger
- bank
- forsikring
- ...
Næste spørgsmål er hvad er den bedste måde at involvere hver enkelt interessentgruppe. Det er her du kommer til at træffe nogle afgørende kvalitetsmæssige og økonomiske valg. I den ene ende af spekteret er et standardiseret spørgeskema til alle interessentgrupper i den anden ende specialudviklede interviews og markedsundersøgelser. Kvalitet og pris hænger sammen, og du må vælge.
En sidste parameter du skal have med i overvejelserne, selvom du måtte vælge det billige standardiserede spørgeskema er, hvor mange svar du kan håndtere.
Endelig skal du selvfølgelig sikre dig at du har ret til at sende spørgeskemaet til interessenterne iht markedsføringsloven, som kræver informeret tilsagn.