Demoer: Værdikæder i Dobbelt Væsentlighedsanalysen
Værdikæde analysen har 3 formål
Visuel kommunikation
Når du har tegnet værdikæden op (eller en del af den), så har du et visuelt grundlag for at diskutere korrekthed og indhold ved at inddrage interessenter, afdelinger og ledelse.
Tegn den med AI, hvis du har brug for hjælp.
Zoom ind og ud
Med en optegnet værdikæde giver du dig selv mulighed for at zoome ind på den enkelte proces, og gøre dig klogere på den. Derefter kan du zoome ud igen og se, hvordan din nye erkendelse evt påvirker resten af værdikæden.
Fra vugge til grav
Idéen med at klarlægge hele værdikæden er at undersøge din virksomheds indvirkning på miljømæssige og sociale forhold i hele værdikæden - fra vugge til grav. På den måde tydeliggør du at du har været ude i alle hjørner og tager virksomhedens samlede indvirkning på dig.
Bliv effektiv med AI
Du kan bygge det hele op fra bunden manuelt, eller tage udgangspunkt i en foruddefineret (del af en) værdikæde eller simpelthen bede AI-modellen hjælpe dig. Se de 3 videoer nedenfor og se om du føler dig hjulpet.
Få accept inden du fortsætter
Sørg for at få en godkendelse af værdikæden, så du er på sikkert grundlag inden du laver din indvirksningsanalyse.
Find indvirkninger for hver proces med AI
Vi giver dig fuld kontrol. Noter manuelt de indvirkninger du har fundet gennem din analyse eller dine interviews i ESRS Universe™ og/eller anvend AI til at generere forslag til indvirkninger, der tager udgangspunkt i jeres branche og den konkrete proces.
Vær opmærksom på at AI-modeller kan tage fejl, og deres anvisninger er generelle og ikke specifikke for jeres virksomhed.
Hvor dybt skal du gå?
Man kan blive ved og ved med at forfine en værdikæde, men det skal give mening for interessenter og for virksomheden.
Så det er ikke i orden, hvis du slet ikke kigger på din værdikæde. Det kan være ok med en værdikæde på overordnet niveau, idet den ofte er udgangspunkt for kommunikation.
Men hvis du virkelig vil forstå virksomhedens virke og indvirkninger, så bør du gå hele vejen tilbage til udvinding af råmaterialer og helt frem til dine produkters/ydelsers anvendelse indtil levetiden er forbi, hvis du har eksempelvis har med fysiske produkter at gøre.