Spørg Interessenterne
Den simple: Brug det I har
Hvis du skal skrælle helt ind til benet og ingen ressourcer har til at arbejde mere i dybden med jeres interessenter i din Dobbelt Væsentlighedsanalyse, så kan du godt nøjes med det du allerede har. Viden fra interessenter behøver ikke være indhentet i forbindelse med DMA'en.
Du kan typisk finde information her:
- Medarbejdere: trivselsundersøgelser og su-møder
- Kunder: Sælger dialoger, kundetilfredshedsundersøgelser og loyalitetsundersøgelser
- Leverandører: Dialog med indkøbere.
- Investorer: Investormøder, bestyrelsesreferater.
Derudover så er du velkommen til at bruge offentlige tilgængelige analyser og rapporter. Det kan være markedsundersøgelser, trendrapporter, branchestatistikker mv.
Mellemvejen: Brug et spørgeskema
Det er dog sjældent at det tilgængelige materiale lige er spot-on i forhold til dine interessenters indsigt og syn på bæredygtighed.
En relativt enkel tilgang er at bruge et standardiseret spørgeskema, der netop er udarbejdet til formålet.
Med et sådan spørgeskema, så kan du anvende feedback fra interessenterne direkte i din DMA.
Samtidig kan du måske vælge nogle få interessenter ud til et grundigt interview, og så håbe at de er repræsentative.
Se hvordan vi kan hjælpe med det i ESRS Universe™
Den dybdegående: Få det hele med.
Har du mulighed for at lave en grundig interessentanalyse, så kan det virkelig kvalificere din DMA.
Her er nogle bud på, hvad du kan gøre:
- Vælg interessenter bredt ud, vælg eksempelvis fra denne liste:
-
Marked: Kunder (Store, små), potentielle kunder, partnere og slut-brugere
-
Medarbejdere (ansatte, ledere, direktion) fordelt på lokationer
-
Bestyrelse og ejere (interne, eksterne, investor grupper)
-
Leverandører (I hele forsyningskæden/netværket).
-
Organisationer: Brancheorganisationer, NGO’er, Lobby grupper og fagforeninger.
-
Forretningsrelationer: Bank, forsikring og revisor
-
Samfundsrelationer: politikere (lokale, regionale, nationale), embedsmænd, forskere og medier
-
Berørte: lokalsamfund i værdikæden
-
- Undersøge tendenser i markedet. Udvid eksempelvis din horisont og se nogle samfundstendenser i god tid inden konkurrenterne.
- Supplere med spørgeskemaer for fuldstændighedens skyld.
Det kan virke voldsomt og man kan jo udvælge interessenter efter, hvor man tror der er noget at hente. Men pointen er at du faktisk har brug for at vide det du ikke ved at du skal spørge om, ellers lærer du ikke noget du ikke noget nyt.
Analyser indvirkninger, risici og muligheder fra interessenterne
Nå al input er samlet, så har du 360 graders input om din virksomhed indenfor bæredygtighed, og det er i sig selv af stor værdi at få skabt det billede.
For DMA'en spiller interessenterne den rolle, at de informerer DMA'en, og I får på denne måde en stribe IRO'er (Impacts, Risks and Opportunities), som I kan kvalificere og arbejde videre med.
Se hvordan her nedenfor