Hvert Ton Tæller
Hvert Ton Tæller.
Samtale med Jesper Theilgaard.
Hermed starten på en ny artikelserie kaldet Dobbelt Væsentlige Samtaler, hvor jeg taler med praktikere og eksperter og beder dem dele holdninger, indsigter og råd om bæredygtighedsrapportering og specielt dobbelt væsentlighed.
Introduktion til Jesper
Jesper Theilgaard behøver ingen introduktion, men han skal have et ekstra shout out for sin bog “Da vejret blev en nyhed” fra 2021, samt hans dokumentarfilm “The Climate Planet”, som blev vist første gang i forbindelse med Aarhus Kulturhovedstad I 2017.
Samtalen "Hvert Ton Tæller"
Highlights
Her er mine skarpt udvalgte og frit fortolkede takeaways af Jespers mange pointer i fed nedenfor og med min kommentering:
- Bæredygtighedsrapportering har samme effekt som affaldssortering. Privat bliver vi opmærksomme på, hvor meget plastikaffald vi selv er årsag til hver eneste uge. På tilsvarende vis bliver virksomheden opmærksom på deres egentlige indvirkning på miljø og mennesker, også hvor det er ude af syne langt nede i forsyningskæden.
- Virksomhederne kan profitere af omstillingen. Nogle virksomheder er forpligtet ved lovgivning til at rapportere, men det bedste argument er at virksomhederne kan profitere af omstillingen. Der er både nye forretningsmuligheder og risici for en selv og andre, som giver nye muligheder.
- Vi skal have ændret mentalitet, men vi er konservative af natur. En dårlig score på et område kan dog være med til at drive en forandringen og dermed indirekte skubbe til vores konservative natur fordi vi skal prøve at gøre det lidt bedre.
- Søg indsigten. Hvis man ikke har indsigten, så må man søge den. Den er ikke længere. Vi ved naturkatastroferne er væsentlige for os alle sammen, men de færreste af os har indsigt i hvordan naturen hænger sammen, og så bør man ikke hoppe til (fejl)konklussioner baseret på egne antagelser, men søge indsigten. “Assumption is the mother of all fuckups” er meget rammende her.
- Online-handel er noget fanden har skabt. Den skulle jeg lige tænke over. Jesper har selvfølgelig ret i at det faciliterer overforbrug (fordi det er nemt) og det ødelægger butikkerne i byerne. Men hvis vi et øjeblik forudsætter ansvarlige indkøb og ikke bare køber bras fordi det er billigt (temu…), så optimerer online shopping forsyningskæder og skaber mindre personlig transport. Det viser sig at svaret er ikke entydigt (som altid). Se reference til artikel længere nede få indsigt i hvornår og hvordan du kan tage stillling og skabe en mere ansvarlig indkøbsadfærd online.
- Bæredygtighedsstrategi for din familie! Lige som virksomhederne, så bør vi i familien se på, hvad der er væsentligt for os, hvad kan vi gøre, et skridt ad gangen og ikke mindst tage samtalen.
- Hvert ton tæller, så vær glad og tilfreds med det du gør. Et råd kunne være at købe lidt mindre og i stedet dele med andre. Skal vi have hver sin boremaskine? Vi kan løse sådan en udfordring i fællesskab, så det både er bedre for miljøet, for fællesskabet og os selv, idet vi sammen kan købe bedre kvalitet.
Om serien: Dobbelt Væsentlige Samtaler.
Serien udkommer med en ny episode hver uge og her ser du min foreløbige plan og mine arbejdstitler:
1 – Hvert ton tæller – en samtale med Jesper Theilgaard (klimaformidling.dk).
2 – Kald din leverandør for partner – værdikædeanalyse med Claus Primdal Sørensen
3 – Udvid horisonten med interessentanalysen - Kristoffer Tarp, Advice.
4 - Kys frøen og skyd fuglen. En samtale om dilemmaer og væsentlige valg indenfor vores indvirkning på natur.
5 – Euros og “avs”– den finansielle påvirkning af virksomhedens risici og muligheder
6 – Hvad er væsentligt – vi vælger, men hvad siger revisoren?
7 – Guld og grønne skove. Hvordan tjerner vi penge samtidig med at behandle verden bedre?
8 – Sådan bygger vi tillid – kommunikationens rolle når vi har valgt.
Bog- og film-anbefaling
Bogen “Da vejret blev en nyhed” er en klar anbefaling fra min side. Bogen ingen medier ville bringe en omtale af (måske på grund af hans kritik af selv samme medier?). Jeg slugte den på en formiddag og den er et rigtigt kinderæg: 1: Klimafortællingen set med en meteorologs øjne. 2: Mediebranchens dilemmaer ift klimapolitik udspillet gennem vejr vs redaktion/ledelse og 3: Klimapolitik på topplan. Så vil jeg også røbe at den er skrevet i et klart og letforståeligt sprog, som endnu engang viser at Jesper er en dygtig formidler.
Filmen “The Climate Planet” (36min) er en dokumentar der giver videnskabelig baggrund og indsigt i den klimaudvikling kloden har været igennem og hvordan det hele hænger sammen – og der er noget at lære for de fleste!
Links / referencer
- Jespers Theilgaards bog Da vejret blev en nyhed, med links til steder, hvor du kan købe den.
- Dokumentarfilen The Climate Planet på EU Youth Cinema: Green Deal.
- Jesper Theilgaards formidlingsvirksomhed: klimaformidling.dk
- De gode nyheder omtalt i samtalen: Verdens bedste nyheder og actual news
- “Assumption is the mother of all fuckups” er et citat fra filmen “Under Siege 2” med Steven Seagal, men jeg ved ikke om det er den oprindelige kilde.
- The net environmental impact of online shopping, beyond the substitution bias. Udgivet af Heleen Buldeo Rai i Journal of Transport Geography, Maj 2021.
Om Ole Bach Andersen, SustainImpact ApS
Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.
Hjemmeside: https://sustainimpact.dk
Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog
Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed
Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn her og få næste episoder med mail.
Følg SustainImpact på LinkedIn
Blogindlæg
Introduktion til bryggenBæredygtig SMV:
- Brug din ansvarlighed
- Fokuser på det væsentlige
- Se forretningsmulighederne
- Rapportering er en Rittersport
- Optur - sådan kommer du igang
Artikler om Dobbelt Væsentlighed
- Fokuser på det væsentlige
- Sådan: Dobbeltvæsentlighed for SMV'er
- Sådan: Reducér kompleksitet i DMA
- Lær fra de største (DMA)
- Webinar: Dobbeltvæsentlighed i Praksis (30. april 2024)
- Materialer fra webinaret
Dobbelt Væsentlige Samtaler
- Hvert Ton Tæller
- Kald din leverandør for partner
- Udvid horisonten med interessentanalysen
- Løs forretningsproblemer med DMA'en
- Sådan får du DMA'en gennem revision
- Kend jeres afhængighed til naturen
- Sådan bygger vi tillid med kommunikation.
Del artiklen
Læs også
Disse relaterede artikler