SBTi på rekordtid

Science Based Targets initiative (SBTi) forbindes ofte med store virksomheder og krævende processer. Men i dette afsnit hører vi, hvordan en lille dansk virksomhed på rekordtid har fået godkendt sine SBTi-mål – og hvad andre kan lære af processen.

Jeg har inviteret Asger fra IT-huset til at fortælle om, hvordan han har gjort det, hvad det kræver .

Lyt til hele serien på spotify, apple eller youtube 

Lyt til hele serien på spotify, apple eller youtube 

Se optagelsen 

 

Episodens gæst: Asger fra IT-huset

Gæsten er Asger Nor, 23 år, og læser erhvervsøkonomi og kommunikation på CBS, og er igang med sin bachalor. Derudover så er Asger ansvarlig for alt relateret til ESG og marketing for IT-Huset. IT-huset er en konsulentvirksomhed der laver IT fra alt fra sikkerhed og levering af hardware og Microsoft licenser til til andre SMV’er.

Asger har stort set ingen baggrund indenfor bæredygtighed, hverken gennem uddannelse eller gennem virksomheden, og startede på bar grund, da han skulle igang med ESG.

Hvad er SBTi?

SBTi står for Science Based Targets initiative. Det er et globalt partnerskab, der hjælper virksomheder med at sætte klimamål, som er i tråd med den nyeste klimavidenskab og Paris-aftalens 1,5 graders-mål. Man skal både sætte kortsigtede mål, altså mål for CO2e reduktioner eksempelvis inden 2030, og et langsigtet mål om ingen CO2 udlening inden 2050.

Hvorfor valgte I som lille virksomhed at gå efter SBTi?

Som lille virksomhed har de brug for nogle konkrete målsætninger, samt emner hvor de kan gøre en forskel. Og efter færdiggørelse af ESG rapporten, så ledte Asger efter mulige certificeringer, og fandt SBTi som et godt match til virksomheden – også inspireret at andre virksomheders rapportering.

Hvad håber I at få du af SBTi?

Asger synes ikke at der er særlig stor fokus på ESG I IT-branchen, så de håber også at få lidt ud af at være first-mover på området. Derudover så er det godt at få nogle konkrete tal på bordet og noget at arbejde efter, så processen i sig selv har givet en rigtig god indsigt i, hvor de står, og hvad de kan reducere.

ITB-branchen har dog udgivet et par guides, som jeg linker til nederst i artiklen.

Hvordan foregik hele SBTi processen?

Det startede med at Asger læst om SBTi på deres hjemmeside, så nogle eksempler på, hvordan andre virksomheder havde gjort etc. Og så findes der en stribe (lange) dokumenter, der fortæller hvad man skal gøre.

Der er eksempelvis en stribe større excel-filer, som er automatiserede, og som hjælper en igennem processen. Det er sådan en slags plug-and-pålay med egne emissionsdata, så du får en indsigt i, hvad du kan reducere for at kunne lave et kortsigtet mål.

Derefter sendte Asger sin besvarelse ind via email, og så var processen formelt igang.

 

Du får tilknyttet en konsulent, der giver feedback.

Så kom en længere proces med feedback fra den konsulent, som vi blev tilknyttet. Noget var fint, andet skulle uddybes, noget skulle rettes. Netop denne del passede supergodt til Asger og IT-huset, som jo ikke havde dyb erfaring på området. På den måde skal det hele ikke være perfekt inden man går igang.

 

Hvilke fravalg tog I undervejs?

VI startede med Scope 1 og 2 for det kortsigtede mål. Men for netzero – det langsigtede 2050 mål – så var der scope 3 kategorier, som vi valgte fra, fordi vi er en lille virksomhed med begrænsede resourcer. Så indledningsvist tog vi ikke alle produkter med, for det kan være en stor arbejdsindsats at skaffe livscyklus data for dem. Eksempelvis har vi pt heller ikke inddraget AI, som vi bruger internt.
Vi brugte det princip at vi startede der, hvor det var overskueligt og på områder, hvor vi havde relativt let adgang til data.

Scope 3 er naturlig vis den store – også for en lille virksomhed

Asger var ikke i tvivl om at scope 3 skulle med også selvom de er en lille virksomhed, idet den største udledning klart ligger her. Men også for at være transperent og åben omkring hvor udfordringerne ligger.

En superhurtig proces

Asger har brugt ca. 6 måneder på deltid – ca 10-12 timer om ugen i gennemsnit – hvilket svarer til 2 måneder for en fuldtidsansat. I den proces har der selvfølgelig også været ventetid osv, men det er altså ikke nødvendigvis en kæmpeinvestering indledningsvist.

Den største indsats lå i at finde de rigtige tal og udregninger, mens det at forstå SBTi processen er relativ nem og man bliver guidet godt.

Det kan gøres på 1 måned, men det koster dog også lidt..

Asger brugte som sagt tid på at skaffe uddybende tal, men havde han haft et perfekt uddybet klimaregnskab, så vurdere han at processen kunne være gennemført på en enkelt måned.

Udover tid og resourcer så betaler man også for at blive medlem og få supporten. Beløbets størrelse afhænger af virksomhedens størrelse og hvor mange målsætninger man har.

Hvad siger kunderne?

Indtil videre er det relativt nyt for IT-huset, men informerer om det på LinkedIn og via deres nyhedsbrev, og her får de rigtig positiv respons, og de er nysgerrige på, hvordan IT-huset ar klaret det.

Læring: Det er OK ikke at have styr på alle begrebet fra starten af

Jeg bad Asger overveje hvilke råd han ville give sig selv, hvis han skulle starte nu, med den viden han har idag.
Rådet om at det er ok ikke at have styr på alle begreberne og bare kaste sig ud I det, er et fantastisk råd. For der er alt for mange, for hvem SBTi, står for en voldsom og måske ligefrem skræmmende proces. Ordet Science – forskning – kan også give anledning til at tro at man bare skal have styr på alle detaljer.

Tværtimod er Asgers næste råd:

Læring: Vær ikke bange for at fejle

Asger oplevede at få svar tilbage fra SBTi om at tingene ikke var iorden, og måtte rette, men det var ikke et problem! Det var en hjælp.

Et tredje og sidste råd:

Læring: Bare kom igang. De små skridt tæller.

Det helt store arbejde ligger naturligvis ikke i at få sat målene, men at få gennemført forandringerne.

Først og fremmest, så er det vigtigt at få involveret medarbejderne og få dem til at tage et medansvar, som eksempelvis helt simpelt at slukke for computeren, når du går hjem. Det kan så have en langsigtet større effekt på CO2-emissionerne. Så vi tænker at vi starter i det små, og så bygger vi løbende på.

Og hvad med dig selv?

Asgers bidrag består blandt andet i at cykle rigtig meget, køber genbrugt eller refurbished hardware, og købe genbrugstøj eller gå på loppemarked og finde billige ting der.

Stor tak til Asger for at dele rejsen – og tillykke til IT-huset med at opnå SBTi-godkendelse på rekordtid, helt fra scratch.

Links

Asger's LinkedIn profil

IT-Husets linkedin profil

IT-husets ESG rapport: her

SBTi hjemmeside

IT-Branchens spiderweb til den grønne omstilling

Tidligere episoder

Sæson 2

11 - Fra kaffecykel til millionforretning - med Rasmus Ditlev, Ønsk

10 - Mål klimaaftrykket på din IT-løsning - med Frederik Brünner, Digitaliseringsstyrelsen

9 - Den 4-dobbelte bundlinje - med Thomas Canguilhem, Ecotree

8 - Fra kollegieværelse til global cirkularitet - med Christian Riise, Dell Technologies

7 - Business Case 2.0 - bæredygtig bundlinje - med Henrik Faarup

6 - ISO og CSRD driver effektiv omstilling - med Signe Malberg, Dansk Standard

5 - Transitionsplan var øjenåbner - med Andreas Schjølin, ATEA

4 -  Fra Filantropi til Strategi - med Carl Gustav Lorentzen, SOS Børnebyerne

3 - Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi  - med Camilla Rose

2 - Skab engagement i compliance-opgaven - med Jonas Kingo Schnoor

1 - Rykker SMV-bestyrelserne på SMV?  - med Henrik Nielsen, ASNET

Sæson 1

11 - Sådan får vi SMV'erne med - med Susanne Lübech

10 - CSRD integrerer bæredygtighed i strategien - med Rya Terney. AP Pension

9 - Kærlighed og Kindhest - en opsang fra Steen Hildebrandt

8 – ESG skal både være målbart og mærkbart - med Christina Blak, Make.

7 - Fra korslagte arme til gode kundedialoger - med Pernille Kiær, Lemvigh-Müller.

6 - Kend jeres afhængighed af naturen - med Tobias Foght, Nordic Regeneration.

5 – Sådan får du DMA’en igennem revisionen - med Carina Ohm, PwC.

4 – Løs forretningsproblemer med DMA’en – med Jasper Steinhausen, Business with Impact

3 – Udvid horisonten med interessentanalysen - Kristoffer Tarp, Advice.

2 – Kald din leverandør for partner – værdikædeanalyse med Claus Primdal Sørensen

1 – Hvert ton tæller – en samtale med Jesper Theilgaard.

 

Om Ole Bach Andersen, SustainImpact ApS

Få de næste episoder pr mail: Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn.

Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.

Hjemmeside: https://sustainimpact.dk

Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog

Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed 

Følg SustainImpact på LinkedIn

oba_profile_nature_800
 Ole Bach Andersen @ SustainImpact